26 november 2011

Lillajul

Glad lillajul allesammans!


Idag har vi haft min mamma, mina syskon, mina morföräldrar och Ronja (för dom som inte vet är det min hund som mina morföräldrar tar hand om under tiden jag studerar) hos oss och fira lillajul. Jag tackar den som nångång långt tillbaka i tiden har kommit på att man kan fira julen lite i förskott :) På morgonen då jag vaknade satte jag genast igång med att koka tomtegröt, nam :) Gröten fick koka allt som allt en och en halv timme, desto längre desto bättre. På förmiddagen vid 11-tiden kom gästerna hit och de blev genast bjudna på tomtegröt. Med tomtegröt i magen gick vi sedan ut på en kort promenad, så att min mormor och morfar oxå skulle få se hur det ser ut här i närheten var vi bor.



På dagen passade vi ju såklart på att äta lite julmat. Det är nästan det bästa med lillajulen, då man får äta ivf en del av det vad vi annars brukar ha på julbordet (röktlax, rödbetssallad, kokta ägg, lördagskorv, prinskorvar, mormors köttbullar, ärter etc.) Annat bra med lillajulen är helt klart stämningen. Och det kan jag säga att stämningen var helt klart lyckad idag! Det enda som fattades var snön...



På eftermiddagen innan de skulle börja bege sig hemåt åt vi glöggkakan som jag hade bakat. Den blev en klar succé, receptet hittar ni här. Bilder hann jag tyvärr aldrig ta av den. 

Vill passa på att tacka för en härlig kväll, och hoppas på att ni oxå har haft en trevlig lillajul!

// Hebbinen

5 kommentarer:

  1. Awww, men va Ronja e söt på bilden :))

    SvaraRadera
  2. Så mysigt ni har det! :) Verkar som om ni hade en riktigt lyckad lillajul!

    SvaraRadera
  3. Du har själv också ändrat din sida, lite juligare fint :) Haha, minns faktiskt inte när jag ändrade den :D Det är helt okej med mej, jes jag jobbar och tänker söka till RN och hanken på våren. Hur är det själv då? trvis du med det du studerar? :)

    SvaraRadera
  4. Hahah, joo! Ove Sundberg e så fjantig, störande o jobbig :D Tur att man int har en sån granne ;D Tjeenare mannen!

    SvaraRadera