15 november 2011

Glögg

Just nu har jag julfiilis upp till tusen :)



Butikerna är fyllda med julpynt och jag köpte faktiskt hem min första jultidning på veckoslutet, bläddrade igenom den igår och då fick jag mega julfiilis. Jag drack oxå glögg på veckoslutet, nam va de va gott. Doften av glögg för verkligen tankarna till julen.Önskar att det skulle komma snö på marken nu, för att öka ännu mer på min jullängtan :)


Lillajul har vi den 26.11 detta år, då kommer min mamma, mina syskon och min mormor och morfar och hälsa på till oss. Då hade jag tänkt bjuda på en glöggkaka, får se nu vad det blir av den, men hoppas på att den blir lyckad.

Botten

ca 20 st pepparkakor
75 g smält smör

Smula sönder pepparkakorna och blanda i smöret. Tryck sedan blandningen jämt i en form med löstagbart botten.

Fyllning

5 dl grädde
1 burk kvarg
1 burk Viola naturell färskost
1,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1,5 tsk Meiras pepparkakskrydda
5 gelatinblad

Vispa grädden tillsammans med socker och vaniljsocker, tillägg kvargen, färskosten och pepparkakskryddan. Smält gelatinbladen i en liten mängd kokande vatten och blanda det med gräddblandningen. Häll fyllningen i kakformen och låt stå i kylskåpet minst 4 timmar.

Topping

ca 9 dl glögg
8 gelatinblad

Koka upp en liten mängd glögg och tillsätt gelatinbladen. Häll blandningen i resten av glöggen, rör om. Häll blandningen över kakan i formen och låt det stelna i kylskåpet i några timmar.

Ha det så bra kära ni!
// Hebbinen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar